O obliki brez vsebine ali LOREM
IPSUM
Skrajnosti prihajajo na površje
Današnje poudarjanje oblike in zapostavljanje
vsebine, ki zanika preteklost in ne misli niti na prihodnost, vodi v
površno malomarnost. Kakor da so dejstva in vsebina le Lorem Ipsum – besedilo, ki
služi oblikovalcem za zapolnitev tekstovne forme na strani publikacije,
kakor da bi bila tam neka zaresna vsebina (vendar to ni namig na rumeni tisk,
čeprav bi lahko bil).
Latinsko besedilo, katerega del je odstavek, ki se
prične z Lorem Ipsum dolor sit amet (vendar vam moram povedati), je znameniti rimski govorec
Cicero
objavil v knjigi Skrajnosti dobrega in
zla, v kateri se ukvarja s teorijo etike. Pod krošnjo veje filozofije,
ki so ji včasih rekli tudi morala, Erich Fromm v knjigi Zdrava družba zapiše: etično
vedenje temelji na sposobnosti, da človek postavlja vrednostne sodbe na
osnovi razuma; to pomeni odločanje med dobrim in zlim ...
Žal se družba
čedalje bolj oddaljuje od dejanskega stanja in pojma – zdrava. Pa
pri tem niti ne namigujem najprej na gospodarsko recesijo, ki je le posledica
preteklega neetičnega ravnanja na mnogih ravneh, ki je povzročilo
današnje stanje. Pa naj gre za podnebne spremembe, ki so bolj kot
prizadevanj za resnične rešitve – predmet trgovanj in
političnih skrivalnic ali pa za krizo, ki je nastopila po (pre)obilni
letini oziroma je logično nadaljevanje cikla kapitalistične
produkcije. Saj je vendar nemogoče v nedogled povečevati rast
česarkoli, če morda izvzamemo le človeški pohlep, neumnost
in norost. Slednji je Erazem Roterdamski napisal ironično hvalnico že
pred pol tisočletja, pa je še danes zabavno aktualna. Hibe
človeške nravi so pač večne.
Gospodarska kriza bo, kot
vedno, najprej odpihnila drobtinice s siromakove mize, bogati pa se bodo v
obupu nad zmanjšanimi profiti metali pod vlake, kot je to nedavno storil
eden najbogatejših Nemcev ali pa skakali z nebotičnikov borznih
hiš, finančnih skladov, bančnih uprav in podobnih spomenikov
oziroma sramotilnih stebrov pohlepa.
Istočasno bi se lahko
posmehovali farsi plinastih dogovarjanj med Ukrainci in Rusi, če po
domovih s vzhodni evropi ne bi zmrzovali otroci in starčki, morda bi se
zmrdovali nad bližnjevzhodno sago, ki se v odmerjenih intervalih do
dolgočasja predvidljivo odvija s svetopisemsko neskončnostjo ... toda
tam med eksplozijami bomb v svojih domovih umirajo civilisti. In potem Afrika,
Azija ... in jutri ves svet.
Seveda bo morda kdo
skomignil z rameni ali zamahnil z roko nad vsem. Toda vse to se nas dotika,
največkrat sicer multimedijsko, kot pasivnega opazovalca, nemočnega
ali nezmožnega kakršnegakoli ukrepanja, pogosto celo z odsotnostjo
zavedanja in ustrezne opredelitve. Moti nas le to, da so vmes še reklame,
ali pa morda niti to ne več.
Vendar vam moram povedati,
da pre(d)stavlja civilizacija, ki jemlje razmišljanje o etiki le kot
mašilo prazne forme, skrajnosti dobrega in zla.
Blaž Prapotnik